معرفی تجهیزات آشپزخانه صنعتی


معرفی تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی یکی از مهم ترین بخش های لازم، برای راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی         می باشد. در واقع هر چقدر هم که آشپزان یک مجموعه حرفه ای و متخصص باشند، فرآیند تهیه غذای با کیفیت، بدون در اختیار داشتن تجهیزات مناسب امکان پذیر نیست. به همین منظور قبل از راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی، اطلاع از  تجهیزات مورد نیاز امری حیاتی است. با توجه به اهمیت این موضوع، ما توضیحات مهمی را به طور خلاصه در مورد این تجهیزات و موارد استفاده آنها بیان کرده ایم. همچنین برای شناخت بیشتر شما عزیزان با تجهیزات آشپزخانه های صنعتی، لیستی از وسایل و امکانات ضروری این محیط ها را تهیه کرده ایم.

 

امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه صنایع غذایی رخ داده است، تجهیزات کارآمد تر و مدرن تری به بازار عرضه شده اند. تجهیزات آشپزخانه صنعتی در طرح ها و برندهای متنوع، با دامنه قیمتی وسیع در بازار موجود هستند. در نتیجه با توجه به گستردگی محصولات مشابه، آگاهی از عملکرد هر وسیله و دستگاه، موضوعی بسیار ضروری است. در بخش بعدی با مهم ترین ابزارهایی که در آشپزخانه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، آشنا می شوید.

آشنایی با پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

در بخش قبل به تعداد و تنوع بالای تجهیزات و وسایلی که برای این قبیل محیط‌ها طراحی می شوند، اشاره کردیم. اما آیا وجود همه این تجهیزات برای آشپزخانه ای که شما مد نظر دارید ضروری است ؟

پاسخ این سوال به شما بستگی دارد که چه اهدافی در سر دارید و یا چه مقدار خروجی( تعداد غذایی که در روز پخته شود) برای کار خود در نظر گرفته اید. همچنین باید به متراژ محیط آشپزخانه و تنوع غذایی که مد نظر است توجه داشت. این موارد جزء مهم ترین عواملی است که در انتخاب تجهیزات مناسب تاثیر گذار هستند

اجاق گاز صنعتی

مگه آشپزخانه بدون اجاق می شود؟

یکی از مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی، اجاق گاز صنعتی است. این اجاق ها در اکثر اوقات بدون فر ساخته می شوند اما مدل فر دار آن نیز تولید شده و در بازار موجود می باشد. شما با هر هدفی که اقدام به ایجاد یک آشپزخانه صنعتی بکنید، وجود یک یا چند اجاق گاز (بسته به حجم استفاده روزانه) در محیط شما ضروی است. نوعی از اجاق که کاربرد فراوانی نیز دارد، اجاق گاز دارای گرم کن است. مدل های معروف دیگر این محصولات شامل اجاق گاز های رو میزی، اجاق مخصوص پلوپز و …. می باشد.

گرم کن غذا

گرم کن غذا نیز یکی از واجب ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. در بخش قبل گفتیم که برخی اجاق گاز ها دارای قسمت گرم کن نیز هستند. دستگاه گرم کن غذا، در مواردی که حجم غذای پخته شده بالا باشد یا اجاق صنعتی حاوی قسمت گرم کن نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا در رستوران ها که ممکن است پس از طبخ غذا، تا ساعت ها ارائه سرویس ادامه پیدا کند، این دستگاه ها به کار می روند. شما می توانید به کمک این دستگاه، بعد از تکمیل فرآیند پخت، غذای پخته شده را تا ساعت ها گرم و مناسب برای میل کردن نگه دارید. از گرم کن ها، معمولاً در محیط های کارخانه ای و کارگاهی بهره می برند تا غذای مورد نیاز کارکنان، در شرایط مطلوبی نگه داری شود.

سرخ کن صنعتی

با توجه به ذائقه ما ایرانی ها، سرخ کن ها جزء پر استفاده ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی به شمار می روند. تقریبا در فرایند پخت اکثر غذا ها یا برای آماده سازی مواد اولیه لازم، ما به سرخ کن احتیاج خواهیم داشت. (تقریبا در همه غذا های فست فودی نیز کاربرد دارد.) درخواست و احساس نیاز بالا نسبت به دستگاه سرخ کن، باعث شده تا برند های فعال در زمینه تجهیزات آشپزخانه، محصولات متنوع تری به بازار عرضه کنند. (تنوع از نظر اندازه و حجم، موارد استفاده و …)

کباب پز صنعتی (کباب زن و کباب پز)

کباب، جزء جدایی ناپذیر سفره ایرانی است. کباب ها در انواع مختلف، یکی از محبوب ترین غذاهای مورد علاقه مردم است. به همین جهت، طعم، مزه و همچنین نحوه طبخ کباب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما در رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی که مقدار تقاضا بالا است، فرایند پخت کباب می تواند بسیار زمان بر باشد. از این رو این دستگاه، به عنوان یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی کمک دست آشپزان است. این دستگاه ها، گوشت را به مقدار مشخص و یکدست، به اصطلاح سیخ کرده و در گام دوم به طور یکنواخت می پزد. مزیت مهم دیگر این دستگاه ها، عدم نیاز به ذغال یا آتش طبیعی برای پخت کباب است، زیرا این کباب زن ها به گاز شهری متصل می شوند.

چرخ گوشت صنعتی

اگر شما در فکر راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی هستید، بدون شک چرخ گوشت ابزاری است که به آن احتیاج پیدا خواهید کرد. این دستگاه می تواند علاوه بر چرخ کردن گوشت، این امکان را به شما بدهد که از آن برای کوچک کردن و چرخ کردن برخی مواد غذایی استفاده کنید.

تابه گردان (دیگ یا پاتیل سرخ کن)

از دیگر تجهیزات آشپزخانه صنعتی می توان به این محصولات اشاره کرد. از این تابه می توان برای سرخ کردن انواع مواد غذایی مثل مرغ، گوشت، ماهی و… در مقادیر بالا استفاده نمود. پاتیل های سرخ کن در کلیه محیط های انبوه مثل رستوران های صنعتی، کارخانجات، هتل ها و… کاربرد دارند. این محصولات در مدل ها و اندازه های مختلف در بازار عرضه می شوند. این تابه ها معمولا در سه حجم 60 لیتری، 80 لیتری و 120 لیتری ساخته می شوند. به منظور حفظ و جلوگیری از اتلاف دما، درون این محفظه، از پشم شیشه فشرده برای عایق بندی پاتیل استفاده می شود.

سایر تجهیزات آشپزخانه صنعتی :

 

  1. دستگاه آبگیری صنعتی ( تهیه آب لیمو، رب گوجه و …)
  2. خرد کن صنعتی (اسلایس یا خورد کردن انواع سبزیجات، میوه ها و …)
  3. دستگاه دم کردن برنج ( دم کردن حرفه ای برنج)
  4. هود صنعتی (به منظور خروج بو و بخار ناشی از طبخ غذا)
  5. تجهیزات سرمایشی ( انواع یخچال و فریزر – سردخانه – یخساز ها)
  6. تجهیزات سرو ( ترولی، سینی ها در ابعاد مختلف، خط سلف سرویس و…)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.